Rehberliğin İlkeleri

05.09.2018 721

Rehberliğin İlkeleri

 

Rehberlik hizmetleri, belli ilkeler ışığında yürütüldüğünde amacına ulaşabilmektedir. Rehberlik hizmetlerinin verilişi sırasında göz önünde tutulması gereken ilkeler şunlardır (Kuzgun, 1981, 1991; Kepceoğlu, 1989):

 

1. Rehberlik, demokratik toplum değerlerine ve bireysel gereksinimlere dayanmalıdır.

 

2. Rehberlik hizmetleri, yararlanmak isteyen her bireye sunulmalıdır.

 

3. Rehberlikte bireye, saygın bir varlık olarak bakılmalıdır.

 

4. Rehberlikte bireye, kendisi için seçimler yapma ve kararlar verme özgürlüğü tanınmalıdır.

 

5. Rehberlik, sürekli yararlanılabilecek bir hizmet olarak uygulanmalıdır.

 

6. Rehberlik, gizlilik temeline dayanmalıdır.

 

7. Rehberlik hizmetleri, beklenen yararı, ancak, öğrenci odaklı eğitim sisteminde sağlayabilmektedir. O nedenle, öğrenci odaklı eğitim sistemi egemen kılınmalıdır.

 

8. Rehberlik, öğrencilerle İlgili planların işbirliği ile yürütülmelidir.

 

9. Rehberlik hizmetlerinde, bireysel ayrılıklar göz önünde tutulmalıdır.

 

10. Rehberlik ile birey; bedensel, zihinsel, toplumsal ve duygusal yönden, ilgiye yetenekleri doğrultusunda, bütünüyle geliştirilmeye çalışılmalıdır.

 

11. Rehberlik, eğitimin ayrılmaz bir parçası olarak uygulanmalıdır.

 

12. Rehberlik, her okulun kendi amaç, gereksinim ve olanaklarına uygun biçimde uygulanmalıdır.

 

13. Rehberlik; örgütlü, planlı bir. biçimde ve profesyonel bir hizmet olarak verilmelidir. Rehberlik çalışmaları bilimseldir. Rehberlik yardımının dayandığı bilimsel ilkeler ve yöntemler vardır. Bu bilimsel ilke ve yöntemlere uygun olarak rehberlik yardımı belirli bir plan, program ve sistem içinde sunulabilir. Rehberlik ve psikolojik danışma alanı öğrenime dayalı, özel bir uzmanlık alanıdır. Onun için, rehberlik hizmetleri bu alanda yetişmiş uzman kişilerce profesyonel bir düzeyde sunulduğu takdirde etkili olabilir. Rehberlik belirli beceri ve tekniklerin arka arkaya uygulanması biçiminde sürdürülen bir teknisyenlik hizmeti değildir. Rehberlikte türlü beceri ve tekniklerden daha çok, bilimsel bulgulara dayalı temel ilkeler ve kavramlar önemlidir. Bunun için. bugün, rehberlik profesyonel bir hizmet alanıdır; gelişmekte olan bir meslektir.